Eindmontage

Eindmontage

Het tafeltje met onderdelen raakt leeg.
Met  de motormontage alsook de armplaatsing wordt gewacht totdat de plint arriveert. De motorophanging kent schokveren om stabilisatieschroeven doch bij eerder project bleek dat de rumble evident minder werd door verwijdering van een tweetal veren. Bij een ander daarentegen maakte het geen moer uit. De fijn-afstelling zal derhalve op de plint worden gedaan en die is nog niet in huis. Ook plaatsing van cinch-connectoren laat ik afhangen totdat de plint live kan worden doorboord. Ook is nog het wachten op de nieuwe idler. Wel wordt alvast de armlift, toerenregelaar en aan-uitzetmechanisme gemonteerd.

En terwijl de monteur op de laatste onderdelen wacht,
veroorzaakt het uitzonderlijk vervoer file bij de garage………

Vandaag wordt de Lenco afgemonteerd. De bestelde Engelse plint duurt nog enkele weken en daar die uit Moldavië al binnen is gekomen, is besloten voor een au-naturel-look te gaan. De Moldavische meubelmaker heeft duidelijk geen kaas gegeten van dit type Lenco, veel hout moet worden verwijderd om alle onderdelen vrij te kunnen laten bewegen. De oude bedrading wordt gesoldeerd aan de nieuw cinch-terminal. Er wordt bewust geen zilver gebruikt om de vintageklank te behouden.

Bij een eerder project is wel eens zilver gebruikt dat een uitzonderlijk helder geluid gaf dat verrassend gedetailleerd klonk. Na een poosje verbaasd te zijn geweest kwam het erg klinisch over en merkte ik op dat na de terugkoppeling met koper de plaatjes langer bleven draaien. Blijft een kwestie van smaak.

stroomkabel is direct doorgevoerd, uit
luiheid wellicht doch geeft wel meer
ruimte aan de achterzijde
vintage brochure kiekje

 

all original Lenco
player in action

En het geluid is gewoon goed!

serienummer  008501
wax on…
Na al weer vele draaiuurtjes, bleek tijdens de schoonmaak het plastic tulpchassis het te hebben begeven, waarschijnlijk met dank aan de interieurverzorgster. De nieuwe idler had ik ook al een tijdje op zolder liggen en dus zijn de nieuwe verbeteringen alsnog aangebracht.
had dit natuurlijk meteen moeten doen
versleten rubberen vervangen door scherpe siliconenuitvoering

2 Replies to “Eindmontage”

  1. Bij toeval op je logboek van de Lenco revisie terechtgekomen. Ik was op zoek naar informatie over de revisie van een Dual 1229, moet je nagaan! Waar het niet heb ik ook een Lenco L78 en L75 en in het bijzonder een versleten idler wiel. Nu zag ik dat je het rubber hebt vervangen, zou je kunnen vertellen hoe je dat hebt gedaan cq. waar ik dat siliconenmodel kan vinden/aanschaffen? Scheelt de aankoop van een geheel nieuw wiel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.