Gepruts op de millimeter.

Gepruts op de millimeter.

Gisteren zijn lakpen en olie gearriveerd en in het spaarzame avonduurtje getest. Als eerste is de armlift aan de beurt. Het scharnierplaatdeel wordt in de olie gezet en gemonteerd. Na stevig aandraaien van de moer is er geen beweging meer in te krijgen. De moer wordt iets losser gezet en de lift springt weer soepel op en neer. Verdere afstelling zal bij eindplaatsing met de toonarm in situ worden gedaan.

Eerste proefstrepen met de lakpen worden getrokken. De diameter van 0,8mm lijkt in eerste instantie fijn te tekenen. Enthousiast geworden door het gemak, wordt een geodriehoek gestolen van de kids. Geen idee wat die jongens ermee doen maar de schaalverdeling is compleet vervaagd. Met timmermansoog leg ik deze vage driehoek langs een denkbeeldige loodlijn. Altijd een slecht idee om zo maar op het oog aan te klooien en toch kijk ik tevreden naar drie fel witte lijntjes op het flonkerende zwart.

Bij nader inzien is het resultaat geinig, maar niet meer dan dat. Ben te enthousiast geweest. De lijnen ogen onvoldoende strak en bovendien blijken ze niet onuitwisbaar. Volgens de beschrijving is het materiaal watervast en zelfs voor buiten toepasbaar want; ‘weerbestendig’.
De proefstrepen worden als test, te laat natuurlijk, onder de transparante lak gespoten. Als de druk iets te hoog wordt, blijken de strepen lsd-achtige vormen te krijgen. Dit met de meer objectieve blik doen mij een grondige krachtterm uiten. Tweede tegenvallertje.
Verscheidene andere methodes worden teleurstellend uitgetest. Op het moment dat ik met een satéprikkertje in de weer ben, denk ik; ‘waar ben jij nou in hemelsnaam mee bezig man?!’

Gewoon niet, …strak genoeg.

Toch afplakken dus. Moed wordt bijeen geplakt met rolletje tape. Het resultaat is veel rustiger. Alleen geeft die verdomde oranje tape na het lijntjes trekken  kleur af. Dit is geen finesse du Suisse. Volgende krachtterm; de detaillering wordt rigoureus verwijderd.

Door al dat gepruts is de maagdelijke glans geschonden. Deze zal ongetwijfeld worden verbloemd door de transparante lak, maar zo wil ik niet verder. De plaat wordt gepoetst, ontvet en van nieuwe laklaag voorzien. Wel is door schade en schande ondervonden hoe de belijning aan te brengen. Gewoon ongeduld en dom geklungel van mij, maar ik ben weer even van de straat geweest.

Na inkoop professioneel materiaal…
…ziet het er beter uit.
Uiteindelijk na heul lang wachten vielen de decals op de mat. Het op maat bestelde lettertype viel tegen en de leverancier had niet direct een millimetersoog dus is besloten om het met de meegeleverde standaardvellen te doen.
Enkele pogingen zijn ondernomen om de juiste tekens te reproduceren maar dat bleek te veel gedoe. Er wordt meer hier dan daar, dan maar wat gesmokkeld met grootte, kleur en ontwerp.

 

paint&plastic and wet varnish
Ondanks dat het gestelde doel niet volledig is gehaald, kan ik leven met het eindresultaat. Na droging volgt nog een tweede aflaklaag en eventueel een derde.

 

2 Replies to “Gepruts op de millimeter.”

  1. Goedenavond, per toeval op deze leuke site gekomen over de Lenco l78 se. Zelf ben ik ook in het bezit van zo’n mooie draaitafel en heb hetzelfde euvel met de vervaagde letters. Het is al een tijdje geleden maar kan je mij misschien vertellen hoe je aan deze plakletters en cijfers (en grootte) bent gekomen?

    1. Hallo, excuses want ben een tijdje niet meer op mijn site geweest. Ik meen mij te herinneren dat ik die plakletters bij deze modelbouwwinkel online heb besteld: modelbouwshopnederland.nl
      Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.