Lenco 008238 hammered *from start to finish*
De donkere dagen dienen zich aan en na schoonmaak van de werkplek begon het toch weer te kriebelen. Na inspectie bleek deze Lenco in meer erbarmelijke staat dan de 008501. Toch maar gedemonteerd want ondanks het misbruik van deze tafel heb ik een rotsvast vertrouwen in de degelijkheid van het ontwerp. Spindel en motor worden gereinigd en van verse olie voorzien, de motor krijgt wat extra vet en is na montage afgesteld tot een acceptabel niveau. De elektrische brom is bij deze wat luider maar de looptijd na stroomverbreking is weer behoorlijk en de as draait gewoon stabiel.
De plastic afsluitdop van de spindel ontbreekt zoals zo vaak het geval is en er wordt nu voor de grove afsluitmethode gekozen. Met een lijmpistool wordt de afdichting verkregen opdat de olie op zijn plaats blijft. Gebruik nooit vet in de spindel, geeft te veel onnodige wrijving. De voorgangers van deze tafels waren kennelijk wel erg dol op vet, vandaar dat ze die dop niet nodig hadden?
Die hobbylijm is, indien nodig, trouwens gemakkelijk te verwijderen zonder schade aan te richten dus lelijk maar afdoende effectief.
De faceplate wordt geschuurd, ontvet en van een grondlaag voorzien. De spuitbussen zijn op en een hamerslaglak is besteld voor deze versie.
grondlak |
silverthreads |
deze set kent minimale draadlengte en draden zijn uniform qua kleur |
De arm bleek storing te vertonen en na demontage blijkt draadbreuk. Nu ie toch uit mekaar is, is de oude bedrading vervangen door zilver daar dit nog op een plank lag. Deze gaat dus deels zilver en deels koper worden, daar de draden wel erg minimaal van lengte blijken. De lagers worden gereinigd en van nieuwe smering voorzien. De faceplate heeft tussen de bedrijven door een eerste hammerslaglaag gekregen dat de originele kleur benaderd doch door de structuur een eigen karakter aan de tafel geeft.
kleine kogeltjes beneden |
grote kogeltjes boven |
hammerstyle |
De belettering wordt halverwege de droogtijd aangebracht. Daar een volledig dupliceren van het oude ontwerp te veel hoofdpijn heeft bezorgd, is daarvan afgestapt. Mede daar het uiteindelijke resultaat van de Lenco 008501 niet tegen is gevallen. Deze wordt in zwart/rood uitgevoerd en na aanbrenging moet gewacht worden voor het aanbrengen der definitieve aflaklaag.
pre-varnish |
Na de aflaklaag wordt het zaakje weer gemonteerd en in een berkenhouten plint met mahoniefineer geplaatst. Nieuwe idler wordt afgesteld en nieuwe siliconen slang is op maat geknipt om het uitgedroogde oude rubber van de automatische afslag te vervangen. Het tulpchassis is besteld dus de luistertest staat even langer on-hold maar visueel is het resultaat denk ik niet slecht geworden.
Aan de achterzijde van de plint worden drie gaten geboord. Twee t.b.v. de tulpchassis en de ander voor de stroom.Na soldering wordt de automatische afslag afgesteld en de faceplate met 4 schroefdraden stevig op de plint geklemd. Een Nagaoka-element, dat al een tijdje als reserve diende, wordt gemonteerd om als basisnaald te gaan fungeren waarna dit project als afgerond wordt beschouwd. De periode van kritisch luisteren is begonnen en daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.
joystick |
wikken en wegen |
vastgeklemd zonder schroefwerk |
THE END |
5 Replies to “Lenco 008238 hammered *from start to finish*”
Wow man! Really neat!
🙂 tx.
Prachtig! Alleen jammer van dat ‘LENCO’ in hoofdletters.
Zonder meer goed gedaan, mooi stukje werk.
Ik kijk wel wat vreemd tegen de ring aan die de naaldkracht instelling weergeeft, die zit toch verkeerd om?
Zoals het gewicht en de ring nu geplaats zijn kun je toch niets aflezen?
U heeft helemaal gelijk. Voor mij echter niet zo van belang, ‘k stel m’n naalden af met drukmeter en heb af en toe zoiets als verandering van spijs … 🙂
Maar inderdaad, het ontwerp van de balanskrachtindeling is natuurlijk zo bedacht; dat ie andersom moet.