
Motorrevisie

De motor wordt uit elkaar geschroefd. Te beginnen bij de kroonsteen waar de elektriciteitsdraden worden verbonden.
Na verwijdering van de kroonsteen en het onderliggende lager, wordt het achteruiteinde van de as zichtbaar.
Na de tegenpool evenzo te hebben ontmanteld, kan de as verwijderd worden. Duidelijk is dat het binnenwerk behoorlijk vervuild is.
![]() |
achterzijde as met spoel |
![]() |
dust in the wind |
![]() |
smeermiddelen liggen klaar |
Alle onderdelen worden ontvet en gereinigd. Onderstaande pic
met dank aan Lencoheaven.
-
achterste motorhuisdeel met spoelen
-
rotor
- oliecentrifuge
- voorste motorhuisdeel
- kroonsteen
- plaat met circuitdiagram
- verbindingsplaat kroonsteen/afsluitplaat lagerhuis
- stuwplaat van nylatron
- cilindrische drukveer
- lagerring
- lagers van sinterbrons
- lagerring
- geleide-ring
- cilindrische drukveer
- circlip/Seeger binnenveer J12
- neusveer/schroefcombinatie
- afsluitmoer
Na de nodige thinner en andere huishoudmiddeltjes worden de lagers in nieuw vet gezet. Gebruik olie in de lagers daar waar de as doorheen gaat, geen vet in binnenzijde lagers! De stroomkabel wordt vervangen en de motor getest op een kartonnen doos ter afstelling. Het enige geluid dat ik nu nog kan waarnemen is die der elektrische spoelbeweging. Het afstellen van de neusschroef geeft een meer dan ruime marge aan en de motor draait bij uitschakeling nog een redelijke periode geruisloos na. De initiële uitslag van de as is verdwenen dus deze revisie is geslaagd.
![]() |
after springcleaning |
![]() |
zwevende lager |