Motorrevisie

Motorrevisie

Na een stekker te hebben aangesloten blijkt dat de motor nog wel functioneert. Maar na uitschakeling stopt de as vrijwel abrupt ten teken dat er te veel inwendige wrijving is. Bij inschakelen is een hinderlijke brom hoorbaar en as loopt erg onrustig, met zichtbare uitslag. Niet echt een wonder na al die jaren in een rokerige disco te hebben moeten draaien. De uitdaging is om de as gecentreerd stabiel te laten draaien. Via deze as draait het rubberen aandrijfwiel rond. Die, op zijn beurt, weer de platter laat draaien. Door het wiel over het conische asdeel heen en weer te laten bewegen kan de snelheid traploos worden geregeld. Een bijzonder simpel maar uiterst effectief en betrouwbaar ontwerp.
De motor wordt uit elkaar geschroefd. Te beginnen bij de kroonsteen waar de elektriciteitsdraden worden verbonden.
Na verwijdering van de kroonsteen en het onderliggende lager, wordt het achteruiteinde van de as zichtbaar.
Na de tegenpool evenzo te hebben ontmanteld, kan de as verwijderd worden. Duidelijk is dat het binnenwerk behoorlijk vervuild is.
before springcleaning
as met rechts kleine oliecentrifuge
voorzijde ontmanteld
achterzijde as met spoel

 

dust in the wind
smeermiddelen liggen klaar

Alle onderdelen worden ontvet en gereinigd. Onderstaande pic
met dank aan Lencoheaven.

  1. achterste motorhuisdeel met spoelen
  2. rotor
  3. motoras met snelheidsconus
  4. oliecentrifuge
  5. voorste motorhuisdeel
  6. kroonsteen
  7. plaat met circuitdiagram
  8. verbindingsplaat kroonsteen/afsluitplaat lagerhuis
  9. stuwplaat van nylatron
  10. cilindrische drukveer
  11. lagerring
  12. lagers van sinterbrons
  13. lagerring
  14. geleide-ring
  15. cilindrische drukveer
  16. circlip/Seeger binnenveer J12
  17. neusveer/schroefcombinatie
  18. afsluitmoer

Na de nodige thinner en andere huishoudmiddeltjes worden de lagers in nieuw vet gezet. Gebruik olie in de lagers daar waar de as doorheen gaat, geen vet in binnenzijde lagers! De stroomkabel wordt vervangen en de motor getest op een kartonnen doos ter afstelling. Het enige geluid dat ik nu nog kan waarnemen is die der elektrische spoelbeweging. Het afstellen van de neusschroef geeft een meer dan ruime marge aan en de motor draait bij uitschakeling nog een redelijke periode geruisloos na. De initiële uitslag van de as is verdwenen dus deze revisie is geslaagd.

after springcleaning
zwevende lager

 

neusschroef

 

olieverversen

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.