|
Links uitgedroogd in smerig vet. Rechts na vers olieinfuus. |
|
Nadat de motor is gereviseerd worden nu alle mechanische onderdelen gereinigd. De ‘spindle’ wordt gedemonteerd en na verwijdering van het oude vet weer voorzien van een hoogwaardige mineraalolie, geen vet! De armlift wordt nog niet volledig gemonteerd daar phonolube of olie de lift blokkeren na aanspanning. Siliconenolie 30.000 is op bestellijst gezet. Deze olie zou taai genoeg moeten zijn om na aanspanning de lift wel te laten blijven bewegen. Een statief, zo merk ik nu, zou ook niet overdreven zijn. De foto’s kunnen beter, maar gelijk de oude draaiers ligt ook dit aan de leeftijd. |
|
stilleven |
|
spindle ontleed |
|
doorkijkje |
|
kogelbehuizing |
|
schoon olievilt |
Een mail is naar Hongarije verstuurd, naar ene Norbert. De man schijnt nieuwe idlerwheels te kunnen maken voor Lenco’s. Hopelijk hoor ik snel van hem. Zo niet, dan monteren we de oude idler, die heus nog wel kan functioneren. Door slijtage is alleen de scherpte van de rubberen rand verdwenen, een nieuwe rand zou gewenst zijn.Tijdens assembleren van het idlerwheel sprong de 2,5 mm. circlip volledig kwijt. Deze is dus ook op de bestellijst gezet. Het chroom is niet in ‘mint condition’ meer, maar in ieder geval weer vrij van nicotine-aanslag en wat al niet meer. Duidelijk is dat de staat van deze Lenco behoorlijk slecht was. Door onvoldoende tot geen onderhoud hebben de wrijvende delen wel wat te lijden gehad maar tot nu toe nog niets fataals. Het tafeltje kortom, is behoorlijk misbruikt geweest. Hopelijk kan de nog te renoveren faceplate een positieve bijdrage gaan leveren aan de esthetiek.
|
idlerwheel links/armlift rechts |